דלג לתוכן דלג לפוטר

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

תוכן עניינים

אחוז הגירושין בישראל ובעולם גבוה מאוד, ולכן בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה מנסים לכוון את שני בני¬¬־הזוג לבצע תהליך מושכל וסבלני לפני ההחלטה על פירוק התא המשפחתי. במקרים רבים, זוגות התמודדו עם בגידה, משבר כלכלי או משבר בריאותי לאורך זמן ולמרות הפרידה שבו לזרועות בן־זוגם ושיקמו את הנישואין. במיוחד בבתי הדין הרבניים הזוג מונחה לנסות ולהגיע לשלום בית.

בישראל, קיים הסכם מיוחד שנועד להסדיר את התנאים לניסיון החוזר לשקם את היחסים, ושמו הסכם שלום בית ולחילופין גירושין. בהסכם זה שני בני הזוג מחליטים מראש על התנאים שיאפשרו לקשר לחזור למסלולו ומוסיפים למסמך את תנאי הפרידה אם יחליטו בכל זאת להתגרש.

מה היתרונות של הסכם שלום בית ולחילופין גירושין?

היתרון המהותי של הסכם שלום בית ולחילופין גירושין הוא התהליך הזוגי שעובר הזוג בזמן ניסוחו. הוא מאפשר לשני בני הזוג לשטוח את טענותיהם זה כלפי זה בכנות, ולהצביע על הכשלים בקשר. במקרים רבים הוא יכול למנוע גירושין ושני בני הזוג יישארו נשואים למשך שנים ארוכות, ויצלחו את המשבר.

בנוסף, הוא מאפשר לבצע « תיקון בקשר » תוך הוספת סנקציות מתאימות לאכיפתו. למשל, אישה שחשה כי אינה מקבלת כלל עזרה בעבודות משק הבית ובטיפול בילדים, והיא נושאת בכל הנטל לבדה, יכולה להוסיף סעיפים בהסכם הקבועים זמנים שבהם בעלה נמצא עם הילדים במהלך היום. במקרה שהתרחשה בגידה, בן הזוג הנבגד יכול להעניק הזדמנות שנייה לבן הזוג הבוגד, ולהתנות את המשך הנישואין בהימנעות מחזרה על כך. אם בן הזוג חוזר לסורו ונואף בשנית, השניים יתגרשו.

ניתן בהסכם זה גם לקבוע סנקציות נוספות השזורות בכל הסכם שלום בית ולחלופין גירושין למשל העברה של דירת המגורים או נכס כלשהו לבן הזוג הנבגד. כך, ההסכם עצמו משמש כבלם להתנהגות פוגענית בקשר בין בני הזוג ואם שניהם מעוניינים בכנות לשקם את היחסים הם יוכלו למנוע את הפרידה.

יתרון נוסף שיש לניסוח הסכם שלום בית ולחילופין גירושין זה הוא ההסכמה המשותפת על חלוקת הרכוש במקרה שתנאי ההסכם לא התקיימו. הדבר מעניק תוקף נוסף לתובענות חלוקת רכוש מאוחר יותר כאשר המקרה יגיע לערכאה משפטית. הסכם זה עשוי להתגבר גם על עיקרון « איזון המשאבים » או « כוונת השיתוף », ולאפשר לבן־הזוג שנפגע במהלך הקשר לזכות לפיצוי המוסכם, כפי שיודגם בפסק דין בהמשך.

יתרון אחרון שיש להסכם זה הוא היכולת להגיע להסכמות ראשוניות בדבר העקרונות שיופיע בהסכם גירושין מאוחר יותר, ולחסוך חלק מהזמן במקרה שבני הזוג יחליטו להתגרש בסוף.

החלקים השונים שנכללים בהסכם שלום בית ולחילופין גירושין

קיימים שני חלקים עיקריים שנכללים בכל הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, וחלק שלישי שהוא בגדר בחירה.

התנאים: החלק הראשון הוא התנאים השונים להסכם שלום הבית. תנאים אלה כוללים את השינויים שבני־הזוג מעוניינים לבצע באורח חייהם כדי שהקשר יצליח. שינויים אלה יכולים להיות:

  • חלוקה שווה של הנטל הכלכלי בין שני בני־הזוג, כאשר בן־זוג שעבד בחצי משרה קודם או היה מחוץ לשוק העבודה חייב להתחיל לעבוד במשרה מלאה.
  • הימנעות מבגידה או קשר עם מאהב/ת.
  • פתרון קונפליקטים באופן רגוע, בסיוע של יועץ נישואין, ללא התלהמות אלימות פיזית/מילולית.
  • חלוקה שוויונית במטלות הבית.
  • חלוקה שוויונית בטיפול בילדים.
  • הגבלת שעות העבודה של בני־הזוג, וקביעת זמנים לשהות משותפת.

כמובן שחיי כל משפחה הם עולם ומלואו, ועשויים להיות תנאים שונים שייחודיים למשפחה מסוימת, כמו לדוגמה בע »מ 5303/21 – פלוני נ’ פלונית, תק-על 2021(3), 9434(25/08/2021), שבו נדון הסכם שלום בית ולחילופין גירושין ונקבע כי שני בני הזוג שירדו מן הארץ יישארו בקנדה, גם אם יתגרשו, לתקופה של עשר שנים, ואף בן־זוג לא יפעל להרחקת הילדים מבן־הזוג השני באמצעות שיבה לישראל.

הסנקציות: החלק השני בהסכם הוא הסנקציות שינקטו אם השינויים הללו לא יתבצעו. למשל, גירושין, העברה של נכסים, העברה של עסק על שם בן הזוג הנפגע, רישום של נכס על שם הילדים ועוד.

החלק השלישי, שאינו קיים בכל הסכם שלום בית ולחילופין גירושין מהווה התנאים המקדימים להסכם הגירושין עצמו. יכולים להיכלל בו הסדרי שהות עם הילדים (לשעבר: הסדרי ראייה), תשלום מזונות, חלוקת רכוש, התחייבות למזונות אישה עד הגירושין ועוד.
לאור המורכבות הרבה של הסכם כזה חשוב לערוך אותו בסיוע עו »ד המתמחה בדיני משפחה ובקיא בעריכה של הסכם שלום בית ולחילופין גירושין. עורך דין זה יוכל לסייע לזהות האם נכון להוסיף את הסעיפים המקדימים להסכם גירושין שינוסח מאוחר יותר. כמו כן, הוא יוכל להמליץ על סעיפים נוספים עליהם לא חשבתם קודם לכן.

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין
הסכם שלום בית ולחילופין גירושין
הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

מקרים שבהם הסכם שלום בית ולחלופין גירושין נעשה שלא בתום לב

קיימים מקרים רבים שבהם הסכם זה מנוסח שלא בתום לב ומטרתו לעכב את תהליך הגירושין כדי להעלים נכסים, לשנות את מבנה העסק המשפחתי או לעכב את בן הזוג השני מביצוע שינויים כלשהם ברכוש. אם בן הזוג שלכם מציע לנסח יחד הסכם כזה כדאי להיוועץ עם עו »ד מקצועי בתחום ולוודא שהוא אינו פגוע בכם באופן כלשהו.

תוקפו של ההסכם

תוקפו של הסכם זה הוא עד לרגע שבו בני הזוג התגרשו. ניתן גם לקבוע תוקף אחר להסכם ולהתנות את שינוי ההתנהלות למשך זמן מוקצב כמו: חמש שנים, עשר שנים, עשרים שנים ועוד.

אם ישנם סעיפים הנוגעים לתחום ממון, יש להפקיד את ההסכם וניתן להעניק לו תוקף של הסכם ממון בין בני זוג, על פי החלטת בית המשפט. כך, לדוגמה נעשה בהסכם שאוזכר בפסק הדין תמ »ש 27079-04-12 בו בית המשפט לענייני משפחה בחיפה אישר את תוקף הסכם שלום בית ולחליפין גירושין כהסכם ממון לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, והעניק לו תוקף של פסק דין.

חשיבות קיומו של התנאי/ם הרשום/ים בהסכם

התנאים הרשומים בכל הסכם שלום בית ולחילופין גירושין מהווים חלק בלתי נפרד מהסנקציות בעקבותיהם. לכן, אם לא התקיים התנאי לא ניתן לתבוע את חלוקת הרכוש בהתאם להסכם זה, והוא אינו משמש אוטומטית כתחליף להסכם ממון.

להלן דוגמה לסיטואציה כזו: במקרה שהגיע לכותלי בית המשפט המחוזי בתל אביב־יפו (עמ »ש 20091-05-13( נדון תיק גירושין של אישה שערכה הסכם שלום בית ולחילופין גירושין עם בעלה בשל בגידה, ובו ציינה כי אם יבגוד שנית יעביר את דירתם על שם בתו הבכירה. הצדדים הגיעו לשלום בית אך הבעל חזר למאהבת עימה בגד קודם לכן, ולכן האישה דרשה בדיון בבית־המשפט לענייני משפחה כי הבעל יעמוד בהסכם ויעביר את דירתו.
בפסיקה קודמת בתיק (בית המשפט לענייני משפחה) צוין כי ההסכם בין הצדדים אינו מהווה תחליף להסכם ממון, והסכם זה דורש את אישור בית־המשפט לקיומו.

עם זאת, האישה לא ויתרה והעבירה ערעור לערכאה עליונה יותר, והמקרה עבר למחוזי. בית המשפט המחוזי בחן האם התקיים תנאי הבגידה, דחה את פסיקת בית המשפט לענייני משפחה, וקבע כי ההסכם תקף משום שהתקיים תנאי הבגידה. במקרה זה, על בית¬־המשפט לא לפעול על פי איזון הנכסים אלא להפעיל את הסנקציה כנגד בן־הזוג שבגד.

מקרה זה מדגים את החשיבות שמייחס בית־המשפט לקיום התנאים בהסכם ולהוכחה כי הסכם שלום הבית נעשה בתום לב, ומתוך כוונה אמיתית לשקם את היחסים.

מעוניינים לנסח הסכם שלום בית ולחילופין גירושין שישרת את האינטרסים שלכם הן בזוגיות עצמה והן במקרה של פירוק התא המשפחתי? פנו עוד היום לשירותי משרד עו »ד ספיר בן אליהו המתמחה בתחום החוזים ודיני משפחה לייעוץ מקיף.

תביעת גירושין גישור

ליצירת קשר אנא השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    Aller au contenu principal