דלג לתוכן דלג לפוטר

פתיחת תיק גירושין

תוכן עניינים

פירוק החבילה המשפחתית הוא הליך משפטי המתחיל קודם כל במילוי מסמכים לצורך פתיחת תיק גירושין. מדובר בתהליך שמתחיל בבית הדין הרבני. לאחר מכן, הדיונים בתיק ממשיכים בבית-המשפט לענייני משפחה או בבית־הדין הרבני שבו נפתחו. הנושא מתעדכן באופן תדיר, ומבוסס על חוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ »ה-1995, על תקנות בית משפט לענייני משפחה (סדרי דין) תשפ »א-2020 וחוקים נוספים. במאמר זה נעסוק בתחום בהרחבה.

מרוץ הסמכויות

במהלך החיים המשותפים שני בני הזוג הנשואים חולקים ביניהם מקום מגורים, רכוש ואף ילדים משותפים. בעת הפרידה, יש להחליט באופן מסודר כיצד תתבצע החלוקה לשני בתים נפרדים. האם בן זוג אחד יתגורר בדירת המגורים עם ילדיו? כיצד תחולק האחריות ההורית (לשעבר משמורת) בין בני הזוג. מה יהיו הסדרי הראייה וכדומה.

אם בני הזוג מסוגלים להגיע להסדר בעצמם, ללא צורך בהתערבות שיפוטית, ניתן לסיים את תהליך הגירושין בהסכמה. פתיחת תיק גירושין מתבצעת על ידי אחד מבני הזוג, ומגיעים להסכם. אך אם יש מחלוקת בין שני בני־הזוג, יש לפתור אותה. כל ערכאה בישראל נוהגת לייחס חשיבות שונה להיבטים שונים בקשר, בהחלטה על חלוקת הרכוש והיבטים נוספים בהסכם הגירושין. לכן, פעמים רבות מתרחש « מרוץ סמכויות », כל צד מנסה למהר ולהגיש את התביעה במוסד המשפטי המתאים לאינטרס האישי שלו.

חכו עוד רגע – הגישור לפני הדיונים

כדי לחסוך את זמנם של בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה, נהוג בישראל לחייב את שני בני הזוג לנסות ולהגיע להסכם גירושין בדרך של גישור ביחידות הסיוע של בתי המשפט, לאחר פתיחת תיק גירושין.

אדם נוסף, המגשר המיומן, מסייע לשני בני הזוג להעלות את הנושאים במחלוקת,  ומנסה ליצור פשרה הוגנת בין הצרכים השונים. אם הם מצליחים להגיע להסדר, מנוסח הסכם המבוסס על ההסכמות – והוא מועבר לבית־המשפט לצורך קבלת תוקף של פסק דין. בפועל, יש לציין, תהליכי גירושין רבים נכשלים בשלב הגישור, והתיק מגיע בסופו של יום לערכאה משפטית.

בנוסף, תהליך של גישור אינו מקל על בן זוג פחות אסרטיבי או עקשן. למעשה, ללא ייעוץ של עורך דין מנוסה לענייני משפחה, הבקיא ברזי המשא ומתן המורכבים, בן זוג אחד עשוי לזכות למרבית הרכוש ולזמני שהות מועדפים עם הילדים. בעוד בן הזוג השני עשוי למצוא את עצמו מופסד.

תביעת גירושין

אם שני בני הזוג לא הגיעו להסדר ביניהם מוגשת תביעת גירושין. זהו אינו תהליך בודד, אלא למעשה נדונים נושאים שונים שיובילו לניסוח ההסכם. נושאים אלה הם: דמי המזונות, הסדרי הראייה, חלוקת הרכוש ועוד נושאים הקשורים לפירוק התא המשפחתי. למשל, ניתן להוסיף בהסכם סעיף שבו שני ההורים מחויבים להישאר לתקופת זמן קצובה בקרבה גיאוגרפית זה לזה.

שלב זה הוא משמעותי מאוד בתהליך הגירושין. ללא ניסיון והיכרות עם הסעיפים השונים, בני הזוג יתקשו לנבא את המחלוקות העתידיות שעשויות להתגלע ביניהם. חשוב לדעת, כי לאחר חתימת הסכם הגירושין יהיה קשה מאוד לפתוח אותו מחדש, ולשנותו.

כיצד מתכוננים למסע המפרך של פתיחת גירושין עד חתימת ההסכם?

לתהליך הגירושין צריך להתכונן מראש, עוד בזמן שאתם נשואים. גם אם אתם עדיין מתגוררים באותו הבית. מומלץ לכל אחד מבני הזוג לקבל ייעוץ מקיף עם עורך דין אחר שידאג לאינטרסים שלו בתיק.

כחלק מתהליך הייעוץ עוה »ד ימליץ על הערכאה המתאימה לצרוכי בן־הזוג לדיונים בתיק, ובמקרה שמדובר בבית־הדין הרבני יומלץ על כריכת כל הנושאים בתביעה אחת. במקרים אחרים, ייתכן ועורך-הדין ימליץ על פתיחת תיק גירושין והגשת התביעה בבית המשפט לענייני משפחה.

לסיכום, לפני שניגשים לתהליך של פתיחת תיק גירושין חשוב לקבל ייעוץ משפטי מקיף כדי לבצע את התהליך באופן היעיל ביותר, תוך שמירה על האינטרס שלכם. משרד עו »ד ספיר בן אליהו מתמחה בנושאים אלה, ומלווה בני זוג רבים בהליך המורכב.

עורך דין משפחה בתל אביב
עורך דין משפחה בתל אביב

ליצירת קשר אנא השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    Aller au contenu principal