דלג לתוכן דלג לפוטר

הסכם חיים משותפים

תוכן עניינים

בני זוג שחיים יחד אך בוחרים שלא להינשא מסיבות שונות עשויים לגלות ביום מן הימים כי לדרך חייהם יש הלכות משפטיות וכלכליות מרחיקות לכת. הסיבה לכך היא שגם אם הם חשים כי הם נמצאים בקשר לא מחייב (בניגוד לנישואין) עדיין בית המשפט עשוי להכיר בהם כידועים בציבור. במקרה זה מומלץ מאוד לנסח הסכם שבו מעוגנות הזכויות והחובות של שני בני הזוג, וכן חלוקת הרכוש במקרה שיחליטו להיפרד בעתיד. מסמך זה מכונה הסכם חיים משותפים. משרדו של עורך דין ספיר בן אליהו, המתמחה בדיני משפחה, מטפל גם בניסוח הסכם זה.

למי מיועד הסכם חיים משותפים?

כפי שציינו הסכם חיים משותפים מתאים לזוגות שהחליטו לא להינשא, אך יש גם קבוצות אוכלוסייה נוספות שבוחרות בניסוח מסמך זה. למשל, זוגות שההלכה היהודית אינה מאפשרת להם להינשא כמו כהן וגרושה, זוגות משני דתות שונות או זוגות חד־מיניים. קבוצה נוספת היא זוגות שהיו נשואים בעבר, והחליטו לחלוק בית משותף לצורך הורות משותפת ללא קשר זוגי ביניהם, כאשר כל בן זוג חי בחדר אחר. במקרה זה, כדי למנוע חלוקת או שיתוף של הנכסים ביניהם כאשר יחליטו להיפרד לשני מקומות מגורים נפרדים, נהוג לערוך הסכם המסדיר את הגדרת המגורים המשותפת.

מה כולל הסכם חיים משותפים?

מבנה הסכם חיים משותפים אינו אחיד, והוא תלוי במאפיינים הייחודיים של כל זוג. בדרך כלל ניתן למצוא בהסכם זה התייחסות לנושאים הבאים:

  • הסכמה על חלוקת האחריות המשותפת בתשלומי החשבונות: בדומה לשותפים המתגוררים זה עם זה בני הזוג יכולים להחליט כי החשבונות יחולקו ביניהם באופן שוויוני, במיוחד אם המשכורות של כל אחד משני בני הזוג מופקדות לחשבון נפרד. ישנם זוגות שמחליטים לפתוח חשבון בנק משותף וכך הם מפקידים כל אחד את משכורתו לחשבון זה ומנהלים משק בית משותף לכל דבר. חשוב להתייעץ עם עורך דין מראש במקרה שהחלטתם לפתוח חשבון כזה ולהבין לעומק את ההשלכות של החלטה זאת.
    זאת משום שחשבון בנק משותף עשוי לאורך שנים להיחשב כרצון לחלק עם בן הזוג השני את האחריות הכספית ואת המשאבים המשותפים. ביום מן הימים, אם תיפרדו, בית המשפט עשוי לחלק נכסים נוספים ביניכם בעקבות זאת.
    למשל, בפסק דין קג (תל אביב) 49930-06-21, נתבקשה חברת מבטחים להכיר באישה כידועה בציבור של בן זוגה שהתגורר עימה ולהעניק לו קצבת שאירים, בהוכיחה באמצעות חשבונות בנק משותפים את הקשר ביניהם.
  • הסכמות על הדרך שבה ילדים משותפים יתחנכו: חלק מהמשפחות משלבות זיקה שונה לדת, כאשר אחד מבני הזוג חילוני בן דת אחת והאחר חילוני בן דת אחרת. עם זאת, כאשר נדון חינוך הילדים הזוגות עשויים להעדיף כי ילדיהם יתחנכו במוסדות חיוך בעלי זיקה לאחת הדתות. את ההסכמות בתחום הזה ניתן להגדיר בנוסח הסכם חיים משותפים כדי למנוע מחלוקות בעתיד.
  • הסכמות על מזונות הילדים במקרה של פרידה: הזוג יכול להחליט מי יישא בעלות מזונות הילדים במקרה שיחליטו להיפרד בעתיד. תיאום ציפיות כזה מאפשר לנהל את הקשר ללא חשש מתביעה בסכום גבוה מאוחר יותר.
  • הסכמות על זמני שהות עם הילדים: עוד במהלך הקשר וכמובן במקרה של פרידה, כדאי להגדיר גם את זמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים. בעוד בקשר זוגי של זוג נשוי הדבר נראה מובן מאליו ששני בני הזוג ישהו עם הילדים כל עוד הזוגיות נמשכת, בני זוג ידועים בציבור עשויים להתנער מאחריותם כאשר הילדים מתבגרים אם הקשר עלה על שרטון. הסכם חיים משותפים מסייע בהגדרת הימים והשעות שבהן שני בני הזוג יראו את הילד.
  • החלטה על המיקום הגיאוגרפי שבו ישהו הילדים במקרה של פרידה: זוגות שנפרדים עשויים לרצות לעבור לעיר אחרת ולקחת עימם את ילדיהם מבני הזוג שממנו נפרדו (או את חלק מהילדים). המעבר יכול להיות לעיר זרה או אפילו מדינה אחרת. רצוי להסדיר מראש את הנושא הזה בהסכמה ולהחליט במקרה של פרידה איזה הורה יתגורר עם הילדים, והיכן.

מה ההבדל בין הסכם ממון להסכם חיים משותפים?

בעוד הסכם ממון יש לאשר בבית המשפט או אצל רשם נישואין/נוטריון, הסכם חיים משותפים אינו זקוק לאישור רשמי. הזוג יכול לחתום עליו ומספיקה חתימה של שני בני הזוג כדי שניתן יהיה לאכוף את האמור בו. יש לציין כי בעוד הסכם ממון תקף הן לפני והן אחרי הנישואין, תוקפו של הסכם חיים משותפים שלא נחתם בפני בית המשפט לענייני משפחה או נוטריון יפוג אם בני הזוג יחליטו להינשא, כפי שניתן לראות בתלה »מ (פתח תקווה) 38274-11-18 – פלוני נ’ אלמונית, תק-מש 2021(2), 1614(06/06/2021).

יתרונות בעריכת הסכם חיים משותפים

לעריכת הסכם חיים משותפים מגוון רחב של יתרונות. ראשית, הוא מאפשר לשני בני הזוג לתאם ציפיות עוד בשלבים הראשוניים בקשר, ולדעת מה דעתו של בן הזוג בנושאים כמו דת, זוגיות, תשלומי מזונות, נושאים פיננסיים, חלוקת אחריות הורית ועוד. הוא מסוגל למנוע התדיינות ארוכה בבתי־המשפט במקרה של פרידה, ומעגן את האינטרסים של שני בני הזוג באופן שוויוני, תוך מניעת ניצול מצב רגשי רעוע בעת הפרידה להשגת יתרונות כלכליים.
כמו כן, הוא מאפשר לשני בני־הזוג ליהנות מקשר יציב ללא חשש מיצירה של פורטפוליו נכסים, תוך הסכמה ברורה על חלקו של בן־הזוג (אם קיים) בכל אחד מנכסים אלה.
היתרון האחרון של הסכם חיים משותפים הוא הסדרה של הזוגיות מול מוסדות המדינה. למשל, ביטוח לאומי וגופים פיננסיים המעניקים זכויות לבני זוג נשואים, יתייחסו להסכם זה כאל מיסוד הקשר הזוגי וניתן יהיה בקלות רבה יותר לקבל את הזכויות המגיעות לבן־הזוג במקרה של פגיעה, נכות או מוות חלילה.

הסכם חיים משותפים
הסכם חיים משותפים
הסכם חיים משותפים

ביטול ושינוי הסכם חיים משותפים

בדומה לכל חוזה בין שני צדדים, לעיתים נדרש שינוי או ביטול של הסכם חיים משותפים, כאשר נוספים נכסים, נולדים ילדים או בני־הזוג מגלים כי ההסכם שערכו אינו משקף את כלל הנושאים העשויים לגרום למחלוקת ביום מן הימים.

כדי לבטל את ההסכם בהסכמה של צד אחד בלבד, יש לפנות לבית־המשפט להגשת ביטוח של תנאי ההסכם. אם שני הצדדים מסכימים על ביטולו ניתן ליצור מסמך המבטל את ההסכם ללא פנייה ישירה לבית המשפט, ועליו חתומים שני בני הזוג. חשוב גם לצרף חתימה נוטריונית המזהה את בני־הזוג כדי למנוע טענה מאוחרת כי החתימה אינה כשרה. אם רוצים רק להוסיף או לשנות סעיפים בהסכם, יש לצרף לשינוי זה גם חתימה נוטריונית ולבצעו בכתב.

מקרים שבהם ההסכם מתבטל בעקבות טענות לפגמים בעריכתו

יש לציין כי לעיתים ניתן לבטל את ההסכם באמצעות טענות שונות המופנות לבית־המשפט. למשל, אם הוסתר מידע משמעותי הקשור לחייהם של בני הזוג (כי אחד מהם עדיין נשוי לאחר, למשל) או שההסכם נחתם מתוך לחץ או כפייה נפשית או פיזית על אחד הצדדים, ההסכם יבוטל.

בכל אחד מהמקרים הללו חשוב כמובן להתייעץ עם עורך־דין המתמחה בדיני משפחה ויכול לסייע בהבנת הסעיפים השונים בהסכם, והשלכותיהם העתידיות.

הסכם חיים משותפים בין ידועים בציבור

חשוב לדעת כי ידועים בציבור יכולים לחתום אף הם על הסכם חיים משותפים, במטרה לקבוע ביניהם הסכמות שיכולות לבטל את « חזקת השיתוף » בין השניים. לפי עיקרון « חזקת השיתוף » אם לשני בני הזוג רכוש שצברו במשותף לאחר קיום משק בית משותף, מגורים יחד, במהלך קשר ארוך טווח, הנכסים יחולקו ביניהם. הסכם חיים משותפים, שאושרר על ידי בית המשפט לענייני מבעוד מועד, יכול למנוע סכסוכי רכוש עתידיים המבוססים על עיקרון זה.

לקבלת סיוע בניסוח והגשה לבית המשפט לענייני משפחה של הסכם חיים משותפים פנו עוד היום למשרדו של עו »ד ספיר בן אליהו.

תביעת מזונות אישה

ליצירת קשר אנא השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    Aller au contenu principal